|
|
|
|
|
Kuratorbiografier |
TRINE
RYTTER ANDERSEN
Født 1962 i Gram, Danmark. Bor og arbejder i
Århus, Danmark
Trine Rytter Andersen er billedkunstner og freelance
kurator. Med en baggrund i klassisk tegning og moderne
skulptur har hendes praksis gennem de sidste ti år indskrevet
sig i koncept- og performancekunsten: først i løbet
af hendes studietid på Det Jyske Kunstakademi, Århus
og senere i samarbejdet med Tina Lynge og Grethe Aagaard
omkring kunstnergruppen artillery. Andersens kunstneriske
praksis fokuserer, med udgangspunkt i en dyb personlig
interesse, på sociale, økonomiske / kommercielle og
politiske strukturer. I hendes arbejde adresserer og
analyserer hun forskellige aspekter af magt i forsøget
på at finde alternative positioner. Disse positioner
afprøves, inden for rammen af artillery, i forskellige
kontekster og henvender sig til publikum på et direkte
og individuelt niveau ved at invitere individer til
at deltage i en proces af udforskning og refleksion
på lige fod med gruppens medlemmer. Som kurator udforsker
Andersen en position, som etablerer og understreger
et spil mellem kunst og politik. Kunst kan undergrave
rodfæstede forventningsmønstre, som baserer sig på enten/eller
løsningsmodeller ved at stille nye spørgsmål og afdække
nye svar, der inspirerer til andre handlinger. Andersens
strategi er ikke et forsøg på at underordne kunst politik
eller omvendt, men at reflektere de to forskellige betydningsprincipper
ved at bringe dem i spil med hinanden uden af den grund
at reducere den ene til den anden. Ved denne sammenstilling
af kunst og politik bliver kunsten medskaber af betydning
og mulige positioner i samfundet, hvorved kunsten trækkes
ud af sin eksklusive, institutionaliserede ramme og
ind i det limbo af modsatrettede stemmer, der kæmper
for liv og rum. Andersen har været involveret i kuratoriske
processer i forbindelse med forskellige kunstnerbaserede
udstillinger og aktioner, blandt andet Det Tyvende Århundredes
Lys (Århus, Danmark 1998), samt som co-kurator af det
danske bidrag til Artgenda (Hamborg, Tyskland 2002);
De udvalgte (Århus, Danmark 2002); og som projektkoordinator
og co-kurator af Århus Festival for Samtidskunst 2004.
Hun har gennem de senere år skrevet en lang række tekster
om kunst og kunstnere til forskellige danske dagblade,
kataloger og bøger.
KIRSTEN DUFOUR
Født 1941 i København, Danmark. Bor og arbejder i
København
Kirsten Dufour er en billedkunstner, som arbejder med en
række forskellige grupper, der alle forsøger at forene
kunstnerisk og politisk praksis. Udvalgte
gruppeprojekter tæller: YNKB – Ydre Nørrebro Kultur
Bureau (en kunstnergruppe dannet i efteråret 2001, som
er aktiv på Nørrebro i København og har deltaget i The Prague Biennial 1 (Tjekkiet 2003) og Spacemaker (München,
Tyskland 2004)); “LET US SPEAK NOW” (et feministisk
videoarkiv med interviews af feministiske kunstnere og
aktivister præsenteret i Revolt, She Said (Forde
Udstillingssted, Geneve, Schweiz 2004)); Jubilæum 96 (en
dokumentarudstilling om kvindelige kunstnere på
Udstillingsstedet Q, København, Danmark 2004); og “5
MILLION PEACE MARCH: Lets talk while we walk”
(udstilling og seminar på Overgaden – Institut for
Samtidskunst, København, Danmark 2004 og Beirut,
Libanon 2004). Udvalgte seminarer tæller: “Get that
balance” (Hamborg, Tyskland 2001); “Engaged Art
Seminar” (Singapore 2002); “City Transformers”
(Gdansk, Polen 2002); “Mothers of Invention” (MoCA,
Wien, Østrig 2003); og “Art and Activism in
Feminism” (NWSA 2004 Konference, Milwaukee, USA 2004).
Udvalgte kunstbøger tæller: TTA. Løgstør 1975-1987 (tekst og dokumentation i samarbejde med Finn Thybo
Andersen); Art Radio Talks (kunst på gadeniveau fra fem
forskellige byer i de Baltiske lande, 1998-2000); og Martha Rosler talks (publikation fra seminaret “Tea
for 2000”, København, Danmark 2000). Artikler og
publikationer tæller: “Art as Activism – Activism
as Art”, i The Review of Education, Pedagogy & Cultural Studies, vol. 24, nr. 1-2, januar-juni 2002; “How Can Critical Space Be Maintained”, i Planet 22,
forår 2002; “Maintaining Critical Spaces in Urban
Societies Today: How Artists Operate – A Report from
an Activist Artist Kirsten Dufour”, i Focas: Forum on
Contemporary Art and Society, Singapore 2002; YNKB Tema
1-7, København 2002-03; og “What do we know about
solidarity” (under udgivelse i en publikation om
feminisme i Danmark). Kuratoriske projekter tæller:
“Art on Street Level: How to Succeed” (seminar i København,
Danmark 2000, organiseret i samarbejde med Center for
Dansk Billedkunst); “Kunstfragt – Artfreight”
(konference i YNKB, København, Danmark 2003). Udvalgt
bibliografi: Lars Bang Larsen, “Social Aesthetics: 11
Examples to Begin With in the Light of Parallel
History”, i AFTERALL, nr. 1, 1999 og Lars Bang Larsen, “Canon Club Days”, i NU, nr. 3, 1999. For mere info,
se: www.planet22.net, www.ynkb.dk og
www.5millionpeacemarch.org.
TONE O. NIELSEN
Født 1967 i København, Danmark. Bor og arbejder i
København og Los Angeles, USA
Tone O. Nielsen er en uafhængig kurator og stiftende
medlem af kunstner-kuratorgruppen Goll & Nielsen.
Hun er Cand.phil. i Kunsthistorie fra Københavns Universitet
(1994) og Master of Arts i Critical and Curatorial Studies
fra UCLA – University of California Los Angeles (2002).
Hun har kurateret en række udstillinger i Europa og
USA og er p.t. Lektor i Teori på Det Jyske Kunstakademi
i Århus, Danmark. Nielsen karakteriserer sin kuratoriske
praksis som kritisk. Hun
anskuer udstillingsmediet som en art tænketank eller
laboratorie-situation, i hvilken den nuværende verdensorden
kan kritiseres og alternativer til den frembringes.
Hendes projekter kan således siges at eksistere i feltet
mellem kunst og aktivisme, æstetik og etik. Nielsens
udstillinger udfolder sig som sociale undersøgelsesprocesser
af aktuelle socio-politiske spørgsmål og vægter inputs
fra publikummer, udstillingsdeltagere og kurator ligeligt.
Projekterne er altid interdisciplinære og involverer
agenter fra både det kulturelle, politiske og sociale
felt. Samlet fremstår de som et forsøg på at forene
de forskellige processer af research, produktion, diskurs
og udstilling i udstillingsmediet og aktivt involvere
såvel publikum som udstillingsdeltagere og kurator i
denne forening. For Nielsen er en udstilling en social
proces af informations- og meningsudveksling, som er
i stand til at udstyre alle involverede parter med værktøjer
til “self-empowerment” og kritisk analyse af den orden,
som vi lever i og (u)frivilligt bidrager til. Hun mener,
at det er i mødet mellem forskellige agenter og deres
respektive strategier for kritik, at alternativer til
staus quo skabes. Udvalgte individuelle kuratoriske
udstillinger tæller: Democracy
When!? Activist Strategizing in Los Angeles (Los
Angeles Contemporary Exhibitions, Los Angeles, USA 2002);
Rocker by Choice (sektion
i udstillingen I Am A Curator organiseret af Per Hüttner, Chisenhale Gallery, London,
Storbritannien 2003); og with love
from 6.C (Nørrebro Bibliotek, København, Danmark
2004, i samarbejde med Åsa Sonjasdotter og elever fra
6.C på Rådmandsgades Skole, København). Udvalgte Goll
& Nielsen projekter tæller: Vandervoort
Place (East Williamsburg, Brooklyn, New York,
USA 2000); Aftenskolen • Kvällskurserna (Gallery Signal, Malmø, Sverige 2001); OONF – Organisationen til Oplysning om Nyliberalismens Følger (Efterårsudstillingen 2002, Charlottenborg Udstillingsbygning,
København, Danmark 2002); og Niagara
Falls Artist Host Program (åbner på Mercer Union
Centre for Contemporary Art, Toronto, Canada i december
2004). Projekter på nettet: www.artleak.org/DemocracyWhen,
http://uid.dk/coma/exhibitions/Sim_CoMa_files/index.php
og www.withlovefrom6c.dk.
ANJA RAITHEL
Født 1971 i Esbjerg, Danmark. Bor og arbejder i Århus,
Danmark
Anja Raithel er uafhængig kurator og Mag.art. i
Kunsthistorie fra Århus Universitet, med studier i København
og Berlin. Hun har undervist i videokunst på Københavns
Universitet som Ekstern Lektor. I 1999 blev Raithel
medlem af udstillingsstedet rum46, der siden 1995 har
kurateret en lang række udstillinger i både
udstillingsstedet og i det offentlige rum. rum46 består
af ni kunstnere og teoretikere, der med deres
forskellige fagligheder danner base for et af de få
eksperimenterende samtidskunstlaboratorier i Århus.
rum46 viser både udstillinger af helt unge kunstnere og
kuraterer større internationale projekter. I perioden
december 2002 – december 2003 iværksatte rum46 det
processuelle og interdisciplinære kunstprojekt Gæstebud.
Med Raithels ord satte Gæstebud: “...fokus på det
reciprokke forhold mellem vært og gæst, der peger på
konstruktionen af ‘os og dem’ og viser, at disse
konstruktioner eksisterer i et afhængighedsforhold, som
konstant bør genovervejes og redefineres. Heri ligger
muligheden for handlinger, der arbejder imod
intolerancens stereotype eksklusions- og
inklusionsmodeller. Cirka 30 danske og udenlandske
deltagere har gennem kunstneriske handlinger, værker,
debatter og refleksioner belyst temaet gæstfrihed og
vist alternative modeller til den nuværende sociale og
politiske situation, hvor gæstfriheden er sat på stand
by.” Raithel arbejder med en kuratorisk praksis, der sætter
det dialogiske i centrum; hvor selve meningsudvekslingen
mellem kunstnere, teoretikere og publikum/øvrige
deltagere er den bærende kraft, der kan igangsætte
kritiske modoffentligheder. Hendes kuratoriske praksis
har i de seneste år fokuseret på at åbne for etiske
og æstetiske refleksioner, der er i stand til: at
problematisere statisk meningsdannelse, at påvirke
grundlaget for eksklusion og inklusion, at dekonstruere
stereotype forestillinger og opfordre til accept af
forskellighed, og at skabe modstand mod indadskuende
nationalistiske strømninger. Projekter på nettet: www.rum46.dk.
|
|
|
|
|