SUPERFLEX
Dannet 1993 i København, Danmark af Bjørnstjerne Reuter Christiansen (født 1969), Jakob Fenger (født 1968) og Rasmus Nielsen (født 1969). Base i København

 

SUPERFLEX, “Foreigners” (Udlændinge), 2002. Plakat-statement i forskellige europæiske byer. © SUPERFLEX

 

SUPERFLEX omtaler næsten altid deres projekter som “redskaber”. De præsenterer gerne de redskaber, som de har udviklet, i kunstgallerier og på museer og værdsætter muligheden for at få deres arbejde læst kritisk og dets mening vurderet gennem kunstens sprog. Men vigtigere er det, at redskaberne finder brugere, at projekterne finder deltagere såvel som publikummer. SUPERFLEXs filosofi er, at kunst i sig selv er et redskab, ikke blot til kontemplation eller æstetisk eksperimenteren, men til direkte social bemyndigelse. De anvender den frihed, som kunstverdenen tilbyder – friheden til at arbejde med idéer i en rå form – som et udgangspunkt. De anvender de finansielle ressourcer, lokaliteter og samarbejdspartnere, som kunstverdenen giver dem adgang til, i forsøget på at udvikle disse idéer til projekter, der derefter får deres eget liv i hænderne på andre. (Will Bradley, 2001) 

Websites
www.superflex.dk
www.supergas.dk
www.superchannel.org
www.karlskrona2.org
www.musicsystem.dk

 

Udvalgte soloudstillinger
2004 Supercopy/Occasionally free/Open market, Schirn Kunsthalle, Frankfurt, Tyskland
Self-organise/Guaraná Power, Redcat Gallery, Los Angeles, USA
2003 Counter-strike/Self-organise, Kiasma Museum of Contemporary Art, Helsinki, Finland
Social pudding, Rirkrit Tirvanija & Superflex, GFZK, Leipzig, Tyskland
2002 Supergas, Kunstruimte Wagemanns, Grooningen, Holland
About TV, ARRA/About Studio, Bangkok, Thailand
2001 Supertool, Rooseum Center for Contemporary Art, Malmø, Sverige (1-års projekt)
Nuuk Beta, The Culture House, Nuuk, Grønland
2000 Superflex in company/economic potentials, Center for Curatorial Studies, Bard College, Annandale-on-Hudson, USA
1999 Karlskrona2/Utrecht2, CASCO Projects, Utrecht, Holland
Superchannel, Artspace 1%, København, Danmark 
Tools, Kunstverein Wolfsburg, Tyskland
1997 Superflex Biogas in Africa, Kiasma Museum of Contemporary Art, Helsinki, Finland

 

Udvalgte gruppeudstillinger
2003 Rethinking Marxism, Herter Art Gallery, Massachusetts, USA
Happiness, Mori Art Museum, Tokyo, Japan
Arcadia, Govett – Brewster Art Gallery, New Zealand
Utopia station, Venice Biennale, Italien
2002 Gwangju Biennale, Korea
BIG, Torino Biennale, Italien
The Global Complex, Grazer Kunstverein, Østrig
2001 2nd Berlin Biennale, Tyskland
2000 Cities on the Move, Kiasma Museum of Contemporary Art, Helsinki, Finland
Democracy, Royal College of Art, London, Storbritannien
1998 Something Rotten In…, Museum Fridericianum, Kassel, Tyskland
Never Been in a Riot, Transmission Gallery, Glasgow, Skotland

Bidrag: Deltager i Station 2: Århus Kunstbygning, Århus med “INGEN MINORITETER", 2004. Vægmaleri produceret i samarbejde med Hamayun Latif Butt. Variable mål. Courtesy Hamayun Latif Butt & SUPERFLEX.