SUPERFLEX
Dannet 1993 i København, Danmark af Bjørnstjerne Reuter Christiansen (født 1969), Jakob Fenger (født 1968) og Rasmus Nielsen (født 1969). Base i København
|
SUPERFLEX, “Foreigners” (Udlændinge), 2002. Plakat-statement i forskellige europæiske byer. © SUPERFLEX |
SUPERFLEX omtaler næsten altid deres projekter som “redskaber”. De præsenterer gerne de redskaber, som de har udviklet, i kunstgallerier og på museer og værdsætter muligheden for at få deres arbejde læst kritisk og dets mening vurderet gennem kunstens sprog. Men vigtigere er det, at redskaberne finder brugere, at projekterne finder deltagere såvel som publikummer. SUPERFLEXs filosofi er, at kunst i sig selv er et redskab, ikke blot til kontemplation eller æstetisk eksperimenteren, men til direkte social bemyndigelse. De anvender den frihed, som kunstverdenen tilbyder – friheden til at arbejde med idéer i en rå form – som et udgangspunkt. De anvender de finansielle ressourcer, lokaliteter og samarbejdspartnere, som kunstverdenen giver dem adgang til, i forsøget på at udvikle disse idéer til projekter, der derefter får deres eget liv i hænderne på andre. (Will Bradley, 2001)
Websites
www.superflex.dk
www.supergas.dk
www.superchannel.org
www.karlskrona2.org
www.musicsystem.dk
Udvalgte soloudstillinger |
2004 |
Supercopy/Occasionally free/Open market, Schirn Kunsthalle, Frankfurt, Tyskland
Self-organise/Guaraná Power, Redcat Gallery, Los Angeles, USA |
2003 |
Counter-strike/Self-organise, Kiasma Museum of Contemporary Art, Helsinki, Finland
Social pudding, Rirkrit Tirvanija & Superflex, GFZK, Leipzig, Tyskland |
2002 |
Supergas, Kunstruimte Wagemanns, Grooningen, Holland
About TV, ARRA/About Studio, Bangkok, Thailand |
2001 |
Supertool, Rooseum Center for Contemporary Art, Malmø, Sverige (1-års projekt)
Nuuk Beta, The Culture House, Nuuk, Grønland |
2000 |
Superflex in company/economic potentials, Center for Curatorial Studies, Bard College, Annandale-on-Hudson, USA |
1999 |
Karlskrona2/Utrecht2, CASCO Projects, Utrecht, Holland
Superchannel, Artspace 1%, København, Danmark
Tools, Kunstverein Wolfsburg, Tyskland |
1997 |
Superflex Biogas in Africa, Kiasma Museum of Contemporary Art, Helsinki, Finland |
Udvalgte gruppeudstillinger |
2003 |
Rethinking Marxism, Herter Art Gallery, Massachusetts, USA
Happiness, Mori Art Museum, Tokyo, Japan
Arcadia, Govett – Brewster Art Gallery, New Zealand
Utopia station, Venice Biennale, Italien |
2002 |
Gwangju Biennale, Korea
BIG, Torino Biennale, Italien
The Global Complex, Grazer Kunstverein, Østrig |
2001 |
2nd Berlin Biennale, Tyskland |
2000 |
Cities on the Move, Kiasma Museum of Contemporary Art, Helsinki, Finland
Democracy, Royal College of Art, London, Storbritannien |
1998 |
Something Rotten In…, Museum Fridericianum, Kassel, Tyskland
Never Been in a Riot, Transmission Gallery, Glasgow, Skotland |
Bidrag: Deltager i Station 2: Århus Kunstbygning, Århus med “INGEN MINORITETER", 2004. Vægmaleri produceret i samarbejde med Hamayun Latif Butt. Variable mål. Courtesy Hamayun Latif Butt & SUPERFLEX.
|