SARAT MAHARAJ
Født i Sydafrika. Bor og arbejder i London, Storbritannien og Malmø, Sverige


Sarat Maharaj er født i Sydafrika og uddannet ved en af Apartheid-æraens segregerede universiteter. Han er Professor i Kunsthistorie ved Goldsmiths College, University of London og Professor i Fri Kunst og Visuelle Kundskabssystemer ved Lunds Universitet i Sverige (2003). I 2005 vil han være tilknyttet Wissenshaftskolleg (Institute of Advanced Studies) i Berlin, Tyskland. Maharaj var den første Rudolf Arnheim Professor ved Humboldt Universitet i Berlin (2001-02) og Research Fellow ved Jan Van Eyck Akademie i Maastricht, Holland (1999-2001). Hans kuratorvirksomhed er omfattende, og han var blandt andet co-kurator af Documenta 11 (Kassel, Tyskland 2002). Maharaj arbejder med kulturel oversættelse og forskelles og forskelligheders etik samt med billedkunst som vidensproduktion – med interesse i dens neuro-epistemiske dimensioner og bevidsthedsstudier. Udvalgte tekster om billedkunst som vidensproduktion tæller: “Avidya: ‘Non-Knowledge’ Production in the Scene of Visual-Arts Practice” (Wien, 2000); “‘Xeno-epistemics’: makeshift kit for visual art as knowledge production” (Kassel, 2002); “Critique of First Person Consciousness” (med Francisco Varela) (Milano, 2003); og “Unfinishable Sketch for an Object in 4D: Scenes of Art Research” (Amsterdam, Japan og Indien, 2004). Udvalgte tekster om kulturel oversættelse og forskel – “kritikken af multikulturel fornuft” tæller: “‘Perfidious Fidelity’: The Untranslatability of the Other” (London, 1993); “Modernity & Difference” (med Stuart Hall) (London, 2001); “Arachne’s Genre: intercultural studies and textile art” (London, 1991; New York, 1993; Toronto, 1998); “Xeno-epistemics: sounding visual arts and knowledge production and the retinal regimes” (Berlin, 2002); og “Pidginy Linguish, proto-pratter, Ur-creole: sounding the Dictionnaire Eléméntaire on cultural translation” (Berlin, 2004). Artikler om Marcel Duchamp, Richard Hamilton og James Joyce tæller: “A Monster of Veracity, a Crystalline Transubstantiation” (MIT, 1996); “Dogmestic Borderations” (Venice Biennale, 1993); “‘A Liquid, Elemental Scattering’: RH & MD” (Tate, 1992); og “A Double-cressing Visible Grammar: Around and About the work of Aliegiero e Boetti” (DIA, 1997; New York, 2004). Redaktionelle udgivelser i forbindelse med Documenta 11 tæller: Democracy Unrealized (Wien og Berlin, 2002-03); “Experiments with Truth” (New Delhi, 2002-03); “Creolite & Creolization” (St. Lucia, 2002-03); “Cities Under Siege” (Lagos, 2002-03); og “Urban Imaginaries from Latin America” (2002-03).

Bidrag: Deltager med artiklen “‘Dislocutions’: foreløbige artikler til et opslagsværk om kulturel oversættelse” i Station 4: Bogen.