SARAT MAHARAJ
Født i Sydafrika. Bor og arbejder i London,
Storbritannien og Malmø, Sverige
Sarat Maharaj er født i
Sydafrika og uddannet ved en af Apartheid-æraens
segregerede universiteter. Han er Professor i
Kunsthistorie ved Goldsmiths College, University of
London og Professor i Fri Kunst og Visuelle
Kundskabssystemer ved Lunds Universitet i Sverige
(2003). I 2005 vil han være tilknyttet
Wissenshaftskolleg (Institute of Advanced Studies) i
Berlin, Tyskland. Maharaj var den første Rudolf Arnheim
Professor ved Humboldt Universitet i Berlin (2001-02) og
Research Fellow ved Jan Van Eyck Akademie i Maastricht,
Holland (1999-2001). Hans kuratorvirksomhed er
omfattende, og han var blandt andet co-kurator af
Documenta 11 (Kassel, Tyskland 2002). Maharaj arbejder
med kulturel oversættelse og forskelles og
forskelligheders etik samt med billedkunst som
vidensproduktion – med interesse i dens neuro-epistemiske dimensioner og bevidsthedsstudier. Udvalgte
tekster om billedkunst som vidensproduktion tæller:
“Avidya: ‘Non-Knowledge’ Production in the Scene
of Visual-Arts Practice” (Wien, 2000);
“‘Xeno-epistemics’: makeshift kit for visual art
as knowledge production” (Kassel, 2002); “Critique of
First Person Consciousness” (med Francisco Varela)
(Milano, 2003); og “Unfinishable Sketch for an Object
in 4D: Scenes of Art Research” (Amsterdam, Japan og
Indien, 2004). Udvalgte tekster om kulturel oversættelse
og forskel – “kritikken af multikulturel fornuft”
tæller: “‘Perfidious Fidelity’: The
Untranslatability of the Other” (London, 1993);
“Modernity & Difference” (med Stuart Hall)
(London, 2001); “Arachne’s Genre: intercultural
studies and textile art” (London, 1991; New York, 1993;
Toronto, 1998); “Xeno-epistemics: sounding visual arts
and knowledge production and the retinal regimes”
(Berlin, 2002); og “Pidginy Linguish, proto-pratter,
Ur-creole: sounding the Dictionnaire Eléméntaire on
cultural translation” (Berlin, 2004). Artikler om
Marcel Duchamp, Richard Hamilton og James Joyce tæller:
“A Monster of Veracity, a Crystalline
Transubstantiation” (MIT, 1996); “Dogmestic
Borderations” (Venice Biennale, 1993); “‘A Liquid,
Elemental Scattering’: RH & MD” (Tate, 1992); og
“A Double-cressing Visible Grammar: Around and About
the work of Aliegiero e Boetti” (DIA, 1997; New York,
2004). Redaktionelle udgivelser i forbindelse med
Documenta 11 tæller: Democracy Unrealized (Wien og
Berlin, 2002-03); “Experiments with Truth” (New Delhi,
2002-03); “Creolite & Creolization” (St. Lucia,
2002-03); “Cities Under Siege” (Lagos, 2002-03); og
“Urban Imaginaries from Latin America” (2002-03).
Bidrag: Deltager med artiklen “‘Dislocutions’: foreløbige artikler til et
opslagsværk om kulturel oversættelse” i Station 4:
Bogen.
|