KHALED D. RAMADAN Født i Beirut, Libanon. Bor i København, Danmark og arbejder i den nordiske region og Berlin, Tyskland |
Khaled D. Ramadan & Stine Høxbroe, “Knockout Sausage” (Knockout pølse) (plakat), 2004. © Khaled D. Ramadan & Stine Høxbroe |
Khaled D. Ramadan er en interdiciplinær mediekunstner med base i København. Han er uddannet ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i København i 1998 og er Ph.D.-studerende ved Afdeling for Kunst og Kulturvidenskab, Københavns Universitet. For tiden besidder han en post som Ekstern Lektor ved samme institut. Ramadans specialeområder er visuel og mobil æstetik, multikulturelle studier og inter-media sammenligning, hvor han kapitaliserer på visuelle konflikter, såsom konflikten mellem mediegiganten CNN og Al-Jazeera. Han har endvidere kurateret og koordineret adskillige projekter for Nifca (Nordic Institute for Contemporary Art), blandt andet Clockwise, Art Error Ism og Under Construction. Ramadan har også publiceret adskillige artikler i internationale kunstmagasiner, senest “Special Dossier” i ATLANTICA (nr. 35, 2003). Han er redaktør af antologien Peripheral Insider (udkommer på Museum Tusculanum Press, Københavns Universitet). Han er også grundlægger af Chamber of Public Secrets, et mobilt udstillingssted- og netværksapparatur baseret på kollektive kunstpraksisser, som co-organiserede 5 Million Peace March og “TERROR-ISM” – en debat mellem Sarat Maharaj, Max Ryhannen og Anders Michelsen. Chamber of Public Secrets organiserede også “Beyond Visual Experience”, en serie af forelæsninger med Mona Hatoum, Rasheed Araeen og Maria Hirvi på Charlottenborg Udstillingsbygning i København og på Københavns Universitet. Ramadan er medlem af IKT (International Association of Curators of Contemporary Art) og Danish Art Society. For yderligere information, se: www.culturebase.net/artist.php?744; http://hjem.get2net.dk/khaledramadan; www.nifca.org/clockwise/artist07.html; og www.dr.dk/kultur/index.asp?articleID=9547&articleTypeID=58&SubjectID=0&site=news&action=tema.
Bidrag: Deltager i Station 2: Århus Kunstbygning, Århus med “Psychic – dentity” (Psykisk – dentitet), 2004. Multimedie-installation organiseret af Chamber of Public Secrets og implementeret af Khaled D. Ramadan med tekst- og videobidrag fra: Masar Souhil Al-Kanani; Sameena Basharat; Nanna Bjerre-Jepsen; Gunhild Borggren; Emil Madsen Brandt; Pio Diaz; Kirsten Dufour; Mikaela von Freiesleben; Susan M. Guerra; Asmund Havsteen-Mikkelsen; Camilla Helsted-Bornæse; Inuk Silis Høegh; Stine Høxbroe; Samira Jamouchi; Jane Jin Kaisen; Torben Madsen; Rusudan Melikba; Ellen Nyman; Tanja Ostojic; Malene Natascha Ratcliffe; Tallat Sakoor; og Nanna Guldhammer Wraae, variable mål. Courtesy kunstnerne. Projektet, der folder sig ud i et to-delt rum, udforsker post-ekspatriationismens dobbelte og rolige karakter. Det beskriver, hvordan udvandrere bliver “forfattere” af deres egen identitet og de processer, hvorved de konstant forestiller og genforestiller sig selv i en virtuel/personlig logik. De præsenterede værker omhandler en sådan strid og forsøg på at rekonstruere den post-koloniale identitet og opfattelsen af kulturel oprindelse i netværkernes og massemigrationens tidsalder.
|