ISAAC JULIEN
Født 1960 i London, Storbritannien. Bor og arbejder i
London
|
Colin
Salmon som Frantz Fanon i Isaac Juliens “Frantz
Fanon: Black Skin, White Mask” (Frantz
Fanon: Sort hud, hvid maske) 1996. © Normal Films. Courtesy kunstneren og Victoria
Miro Gallery, London |
Isaac Julien var med til at grundlægge Sankofa
Film/Video Collective, et af en række film- og videoværksteder
der opstod i 1980’ernes Storbritannien i efterdønningerne
fra protesterne mod britisk racisme med det formål at
skabe en ny repræsentationens politik. Sankofa skabte
sammen med Black Audio Film Collective en ny genre, der
udfordrede realismen i både den britiske
dokumentarfilmbevægelse og i spillefilmsgenren.
Sankofas første produktioner, “Territories”
(instruktion Julien, 1984) og “The Passion of
Rememberance” (instruktion Julien & Maureen
Blackwood, 1986), satte spørgsmålstegn ved
dokumentarfilmens konventioner ved at kombinere den med
fiktionens dramatisering. Filmenes vigtigste anliggende
var at finde et sprog, der kunne gengive den sorte
erfaringsverden og udforske omstridte forestillinger om
sortes erfaringsverden. Med “Looking for Langston”
(1984) påbegynder Julien en fortløbende personlig og
poetisk udforskning af disse problemstillinger via en
meget gennemarbejdet æstetik. “Looking for
Langston” er en ombearbejdning af Harlem
Renaissance-digteren Langston Hughes’ biografi til en
poetisk meditation over den genlyd, hans værk giver i
dag, med særligt fokus på den undertrykte,
homoseksuelle undertekst i Hughes’ forfatterskab.
Julien har lavet en række TV-film, blandt andre
serierne “Black and White in Colour” (1992) og
“Frantz Fanon: Black Skin, White Mask” (1996), i
hvilke han bruger arkivet “mod sig selv”. I førstnævnte
film afdækker han TV-arkivets historie af
efterkrigstidens første generation af sorte
skuespillere og entertainere i Storbritannien.
Sidstnævnte film benytter sig af billeder fra de
franske koloniarkiver for herigennem at visualisere
Fanons idéer, en af de største, samtidige sorte
psykiatere, filosoffer og revolutionære. Julien
udvikler i sine multi-channel videoinstallationer en
post-cinematisk praksis i brugen af levende billeder.
Gennem deres intense investering i visuel nydelse forsøger
disse værker også at afsløre, vende og rekonstruere
det cinematiske blik og dermed åbne publikums øjne for
andre problemstillinger: komplekse, subjektive bevægelser
udforsker en lang række psykologiske nuancer, hvor spørgsmålene
om køn, race eller seksuel forskel bliver et spørgsmål
om inddirekte referencer snarere end direkte
fremstilling. En gruppe værker – “The Attendant”
(1993), “Three (The Conservator’s Dream)”
(1996-98) og “Vagabondia” (2000) – udgør en
trilogi, som reflekterer over museumsinstitutionen og
det sorte subjekts position heri. “The Long Road to
Mazatlan” (2000) fokuserer på seksuelle og racemæssige
grænseoverskridelser og afdækker Vestens homoseksuelle
ikonografi. Juliens nylige værk til Documenta 11,
“Paradise Omeros”, udforsker gennem en allegorisk
ombearbejdning af en lang række kulturelle referencer
den emblematiske søgen efter “det nye liv”, som
Vesten stiller i udsigt.
Bidrag: Deltager i Station 3: Øst for Paradis,
Århus med “Frantz Fanon: Black Skin, White Mask”
(Frantz Fanon: Sort hud, hvid maske), Storbritannien
1996. 35mm (farve), 72 min. Courtesy kunstneren,
Victoria Miro Gallery, London og The British Film
Institute, London. Filmen vises tirsdag d. 28. september
2004 fra kl. 19.30 – 21.30.
|