HITO STEYERL
Født 1966. Bor og arbejder i Berlin, Tyskland


Hito Steyerl, “Normality” (Normalitet) (video still), 2000/01. © Hito Steyerl


Arbejder som filmskaber og forfatter inden for essayist dokumentarfilm og post-kolonial kritik samt som producent og teoretiker. Hendes værker eksisterer på grænsefladen mellem film og kunst, teori og praksis. Hovedemner tæller: kulturel globalisering, global feminisme, kultur, migration og racisme. Ph.D-afhandling om dokumentarisme i kunsten. Arbejder inden for kunstområdet som gæsteprofessor, kommentator og kritiker. Yderligere aktiviteter indbefatter arbejde som politisk journalist, filmkritiker, katalog- og bogforfatter samt kurator af feministiske filmprogrammer. Har deltaget i internationale symposier om post-koloniale studier, mediestudier og kulturel globalisering. Har organiseret forelæsningsrækker og aktiviteter for feministiske indvandrere og minoritetskvinder. Redaktør (sammen med Encarnacion Gutierrez Rodriguez) af bogen Can the Subaltern speak German? Postcolonial Critique and Migration. Udvalgte filmfestivaler og udstillinger tæller: Wiener Festwochen (Østrig), internationale dokumentarfilmfestivaler i München (Tyskland), Amsterdam (Holland), Kiev (Ukraine), Lissabon (Portugal), Antioch (USA) og Chicago (USA), internationale festivaler i Pesaro (Italien), Leeds (Storbritannien) og Bradford (Storbritannien); City of Women (Ljubljana, Slovenien); Internationale Kurzfilmtage Oberhausen (Tyskland); Black International Film Festival (Berlin, Tyskland); Viennale 2000 (Østrig); Feminale 2000 (Köln, Tyskland); Diagonale 2001 (Graz, Østrig); Duisburger Filmwoche (Tyskland); Continental Shifts (Aachen, Tyskland); Translocation (Wien, Østrig); Heimat Kunst (Berlin, Tyskland); Documenta 11 (Platform 1, Kassel, Tyskland); og Berlin Biennale 2004 (Tyskland). Udvalgte undervisningsstillinger: Gæsteprofessor ved UdK, Berlin, Tyskland; underviser på Hochschüle für Fernsehen und Film, München, Tyskland; Akademie der bildenden Künste, Wien, Østrig; Internationale Frauenuniversität, Hannover, Tyskland, etc. Filmografi: “Deutschland und das Ich” (1994); “Land des Lächelns” (1998); “Babenhausen 1997” (1997); “Die leere Mitte” (1998); “Normalität 1-X” (2000); og “Euroscapes” (under tilblivelse). Udvalgte udgivelser tæller: “Haunting Humanism”, i Wie wird man fremd?, Freiburg: Unrast Verlag, 2001; “Rasse und Reise”, i Im Handgepäck Rassismus, Freiburg, 2002; “Ones and Zeroes”, i FIRST STORY – WOMEN BUILDING/NEW NARRATIVES FOR THE 21ST CENTURY, red. Ute Meta Bauer, Köln: Walter König, 2002; “Die Artikulation des Protests”, i Transversal, red. Gerald Raunig, Wien: Turia und Kant, 2003; “Framing Globalities”, i Gouvernementalität, red. Encarnacion Gutierrez Rodriguez & Marianne Pieper, Frankfurt: Campus, 2003; “Postkolonialismus und Biopolitik”, i Can the Subaltern speak German? Postkoloniale Kritik und Migration, red. Encarnacion Gutierrez Rodriguez & Hito Steyerl, Münster: Unrast Verlag, 2003; og “Dokumentarismus als Politik der Wahrheit”, i Differences and Representations, red. Gerald Raunig, Wien: Turia und Kant, 2004.

Bidrag: Deltager med artiklen “Kultur og forbrydelse” i Station 4: Bogen. Steyerl deltager også i Station 2: Århus Kunstbygning, Århus med “Normality” (Normalitet), Tyskland/Østrig 2000/01. DVD, single channel-installation, variable mål. Courtesy kunstneren.