DESTINY DEACON &
VIRGINIA FRASER
Destiny Deacon er født 1957 i Queensland, Australien og
nedstammer fra folkeslagene Erub og Mer (Torres Strait)
og KuKu (nordlige Queensland). Bor og arbejder i
Melbourne, Australien. Virginia Fraser bor og arbejder i
Melbourne, Australien
|
Destiny
Deacon & Virginia Fraser, “Forced Into
Images” (Tvunget ind i billeder) (video
still), 2001. ©
Destiny Deacon & Virginia Fraser og Roslyn
Oxley9 Gallery, Sydney |
Destiny Deacon er
kunstner, performer, videoskaber, skribent og
broadcaster og har været involveret i Not Another Koori
Show på lokalradiostationen 3CR siden 1987. Hun er
Bachelor of Arts (Politik) fra University of Melbourne
(1979), har et Diploma of Education fra La Trobe
University, Melbourne (1981) og har undervist på skoler
i Aboriginal samfundsuddannelse og som underviser på
University of Melbourne. I 1990 udstillede hun for første
gang sine fotografier offentligt og har siden deltaget i
mange australske og internationale udstillinger, blandt
andre: Fifth Havana Biennial (Cuba, 1994); den første
Johannesburg Biennale Africus (Sydafrika, 1995); The
Second Asia-Pacific Triennial (Brisbane, Australien
1996); den første Melbourne International Biennial (Australien, 1999); Biennale of Sydney (Australien, 2000);
Adelaide Biennial of Australian Art (Australien, 2000 og
2004); den første Yokahama Triennale (Japan, 2001); og
Documenta 11 (Kassel, Tyskland 2002).
Virginia Fraser er kunstner og skribent. Hun er
oprindelig uddannet avisjournalist og har efterfølgende
bidraget til forskellige tidsskrifter, arbejdet som
researcher på handelsudgivelser og som radioproducer.
Hun har en BA i Fine Art (Mediekunst) fra Phillip
Institute of Technology, Coburg og Bundoora, Australien
og en MA i Fine Art fra Victorian College of the Arts,
Melbourne, hvor hun skrev om det omstridte emne
“Kunstnerisk samarbejde og attribution”. Hendes
arbejde med eksperimentale og kunstneriske film som
beskuer, skribent, kurator og senere Super8 filmskaber
startede i slutningen af 1970’erne. Værker produceret
i 1980’erne tæller blandt andre: “An Ordinary
Day” og “What is Success?” (med Dianne Duncombe)
og “How to Make a 35mm Film”, delvist optaget ved hjælp
af et half frame 35mm still-kamera. Siden 2000 har hun
arbejdet med lys og objekter for at ændre tomme,
delvist tomme og møblerede rum på offentlige og
halvoffentlige steder.
Et mere end ti-årigt langt samarbejde mellem Destiny og
Virginia har resulteret i adskillige kollaborative
videoer, blandt andre: “Jump” (1999) vist på
Melbourne International Biennial (Australien, 1999);
“Forced Into Images” (2001) vist på Documenta 11 (Kassel, Tyskland 2002), på ARCO (Madrid, Spanien 2002)
og på Yokahama Triennale (Japan, 2001); og “Matinee”
(2003) vist på Adelaide Biennial of Australian Art (Australien, 2004) og Meeting Point (Neuer Berliner
Kunstverein, Tyskland 2003).
Bidrag: Deltager i Station 2: Århus
Kunstbygning, Århus med “Forced Into Images”
(Tvunget ind i billeder), 2001. Video (Super8 film færdigbearbejdet
på video, VHS-format), oplag af 20, 9 min. Courtesy
kunstnerne og Roslyn Oxley9 Gallery, Sydney.
|