DESTINY DEACON & VIRGINIA FRASER
Destiny Deacon er født 1957 i Queensland, Australien og nedstammer fra folkeslagene Erub og Mer (Torres Strait) og KuKu (nordlige Queensland). Bor og arbejder i Melbourne, Australien. Virginia Fraser bor og arbejder i Melbourne, Australien

 

Destiny Deacon & Virginia Fraser, “Forced Into Images” (Tvunget ind i billeder) (video still), 2001. © Destiny Deacon & Virginia Fraser og Roslyn Oxley9 Gallery, Sydney

Destiny Deacon er kunstner, performer, videoskaber, skribent og broadcaster og har været involveret i Not Another Koori Show på lokalradiostationen 3CR siden 1987. Hun er Bachelor of Arts (Politik) fra University of Melbourne (1979), har et Diploma of Education fra La Trobe University, Melbourne (1981) og har undervist på skoler i Aboriginal samfundsuddannelse og som underviser på University of Melbourne. I 1990 udstillede hun for første gang sine fotografier offentligt og har siden deltaget i mange australske og internationale udstillinger, blandt andre: Fifth Havana Biennial (Cuba, 1994); den første Johannesburg Biennale Africus (Sydafrika, 1995); The Second Asia-Pacific Triennial (Brisbane, Australien 1996); den første Melbourne International Biennial (Australien, 1999); Biennale of Sydney (Australien, 2000); Adelaide Biennial of Australian Art (Australien, 2000 og 2004); den første Yokahama Triennale (Japan, 2001); og Documenta 11 (Kassel, Tyskland 2002).

Virginia Fraser er kunstner og skribent. Hun er oprindelig uddannet avisjournalist og har efterfølgende bidraget til forskellige tidsskrifter, arbejdet som researcher på handelsudgivelser og som radioproducer. Hun har en BA i Fine Art (Mediekunst) fra Phillip Institute of Technology, Coburg og Bundoora, Australien og en MA i Fine Art fra Victorian College of the Arts, Melbourne, hvor hun skrev om det omstridte emne “Kunstnerisk samarbejde og attribution”. Hendes arbejde med eksperimentale og kunstneriske film som beskuer, skribent, kurator og senere Super8 filmskaber startede i slutningen af 1970’erne. Værker produceret i 1980’erne tæller blandt andre: “An Ordinary Day” og “What is Success?” (med Dianne Duncombe) og “How to Make a 35mm Film”, delvist optaget ved hjælp af et half frame 35mm still-kamera. Siden 2000 har hun arbejdet med lys og objekter for at ændre tomme, delvist tomme og møblerede rum på offentlige og halvoffentlige steder. 

Et mere end ti-årigt langt samarbejde mellem Destiny og Virginia har resulteret i adskillige kollaborative videoer, blandt andre: “Jump” (1999) vist på Melbourne International Biennial (Australien, 1999); “Forced Into Images” (2001) vist på Documenta 11 (Kassel, Tyskland 2002), på ARCO (Madrid, Spanien 2002) og på Yokahama Triennale (Japan, 2001); og “Matinee” (2003) vist på Adelaide Biennial of Australian Art (Australien, 2004) og Meeting Point (Neuer Berliner Kunstverein, Tyskland 2003).

Bidrag: Deltager i Station 2: Århus Kunstbygning, Århus med “Forced Into Images” (Tvunget ind i billeder), 2001. Video (Super8 film færdigbearbejdet på video, VHS-format), oplag af 20, 9 min. Courtesy kunstnerne og Roslyn Oxley9 Gallery, Sydney.