ADRIAN PIPER
Født 1948 i New York City, USA. Bor og arbejder i Hyannis, Massachusetts, USA


Adrian Piper, “The Mythic Being: I Embody Everything You Most Hate and Fear” (Det mystiske væsen: jeg personificerer alt det du hader og frygter mest), 1975. © Thomas Erben Gallery, New York


Adrian Margaret Smith Piper er en konceptuel kunstner, hvis værker i adskillige medier har fokuseret på racisme, racial stereotypificering og xenofobi i over tre årtier. Hun er uddannet på School of Visual Arts i New York City og er modtager af Guggenheim, AVA samt talrige NEA stipendier. Hun har modtaget The Skowhegan Medal for Sculptural Installation og The Bessie Award for New Genres in Dance and Performance. Hun har udstillet på Museum of Modern Art (New York, USA); Hirshhorn Museum (Washington DC, USA); Whitney Museum (New York, USA); Art Gallery of New South Wales (Sydney, Australien); Musee d’Art Moderne de Ville de Paris (Frankrig); Fukyui Fine Arts Museum (Kyoto, Japan); Museum of Contemporary Art på Finnish National Gallery (Helsinki, Finland); Galeria Emi Fontana (Milano, Italien); Voges und Deisen (Frankfurt, Tyskland); og senest på Paula Cooper Gallery og Thomas Erben Gallery i New York. Hendes værker er i mange vigtige samlinger. To retrospektive udstillinger, Adrian Piper: A Retrospective 1965-1995 og MEDI(t)Ations: Adrian Piper’s Video and Audio Works 1968-1992 turnerede i USA fra 1999-2001, og Prayer Wheel I.1 åbnede på Warhol Museum i Pittsburgh, USA i marts 2001. Hendes turnerende europæiske retrospektive udstilling, Adrian Piper since 1965, åbnede på Museu d’Art Contemporani de Barcelona, Spanien i oktober 2003. Piper fik sin BA i Filosofi ved City College of New York og sin MA og Ph.D. ved Harvard University, Cambridge, Massachusetts ved John Rawls. Hun tilbragte et år på University of Heidelberg, Tyskland, hvor hun studerede Kant og Hegel hos Dieter Heinrich. Hun har undervist på Harvard, Stanford, University of Michigan, University of California at San Diego og Georgetown University. Hun er modtager af NEH, Andrew Mellon og Woodrow Wilson Research Fellowships, og hendes vigtigste udgivelser fokuserer på metaetik, Kant og etikkens historie. Hun har for nylig færdiggjort sit to-bindsværk i kantiansk metaetik, Rationality and the Structure of the Self, Volume 1: The Humean Conception og Volume II: A Kantian Conception. To andre bogprojekter, Kant’s Metaethics: First Critique Foundations og Recognition and Responsibility: Regarding the Other in Germany, Australia and the United States er næsten færdiggjorte.

Bidrag: Deltager i Station 2: Århus Kunstbygning, Århus med: 1) “The Mythic Being: I Embody Everything You Most Hate and Fear” (Det mytiske væsen: jeg personificerer alt det du hader og frygter mest), 1975. Oliekridt på s/h fotografi, 18 x 26 cm. Ejes af Thomas Erben Gallery, New York. 2) “Funk Lessons: A Collaborative Experiment in Cross-Cultural Transition” (Lektioner i funk: et kollaborativt eksperiment i tværkulturel transition), 1983. DVD, 50 min. Courtesy Adrian Piper Research Archive, Hyannis, Massachusetts. 3) “My Calling (Cards) #1 & #2” (Mit visit (kort) nr. 1 & nr. 2), 1986-90. Trykte kort, kortholdere, stencileret skilt, piedestal, hvert kort 5,1 x 8,9 cm, skilt 32,4 x 60,3 cm, piedestal 116,8 x 30,5 x 25,4 cm. Ejes af Davis Museum and Cultural Center, Wellesley College, Massachusetts, The Dorothy Johnston Towne (Class of 1923) Fund. 4) “Cornered” (Trængt op i en krog), 1988. Videoinstallation med fødselsattester, video, monitor, bord og stole, variable mål. Ejes af Museum of Contemporary Art, Chicago, Bernice and Kenneth Newberger Fund.