KEIN MENSCH IST ILLEGAL
Grundlagt 1997 i Tyskland. Har lokale netværker i Tyskland og en række andre vestlige lande

 

© Kein Mensch Ist Illegal


Kein Mensch Ist Illegal (Intet menneske er illegalt) blev grundlagt i 1997 som et anti-racistisk netværk. Under Documenta X i Kassel, Tyskland producerede tre eller fire dusin politiske aktiviser manifestet “Ingen er illegal”. Blandt deltagerne var medieaktivister, radiofolk, fotografer, filmskabere og kunstnere. Målet for netværket er at gemme og støtte illegale migranter, besætte kirker, organisere offentlige eller halvoffentlige debatter om illegal grænsekrydsning og opstarte aktioner mod deporteringer. Det er et løbende projekt uden en centraliseret struktur, men adskillige hundrede grupper, eksilorganisationer, asylansøgere og migrantorganisationer og tilhængere har deltaget i de forskellige aktioner. “Deportation.Class” er navnet på en kampagne, som udviklede sig fra netværket i sommeren 1999, da en sudansk flygtning ombord på et Lufthansa fly fra Frankfurt til Cairo blev dræbt af politieskorter under hans deportering. Kampagnen søsattes officielt under Den Internationale Turisme Konvention i Berlin i Tyskland i marts 2000 og rettede sig mod Lufthansa, som anklagedes for at transportere udviste flygtninge og asylansøgere tilbage til deres hjemlande på deres kommercielle fly. Med aktioner i det offentlige rum samt websites, plakater, publikationer, filmindslag og korte animationsfilm benyttede aktivisterne enhver lejlighed til at offentliggøre information om denne deportationsfremgangsmåde, der i mellemtiden var kommet under juridisk granskning. Aktivister indfandt sig i rejsebureauer og billetsalg, i firmaers træningscentre og flyskoler, ved handelskongresser og under Lufthansa Patner Day på Verdens-udstillingen i 2000 for at skabe forvirring. I Hamborgs lufthavn, for eksempel, forklædte aktivister sig som ansatte i et reklamebureau og foretog en meningsmåling blandt Lufthansas passagerer, hvor de blev adspurgt, om de var villige til at flytte fra business- eller turistklasse til deporteringsklassen. “Book på Lufthansas deporteringsklasse” stod der i brochurerne. “Vi giver tredive procent rabat på alle fly, da vi har reserveret en særlig zone i vores fly til transport af deporterede asylansøgere”. De fleste adspurgte afviste ikke helt og holdent: “Hvis det er billigere, så hvorfor ikke?” Lufthansa havde intet andet valg end at indkalde til en pressekonference d. 11. april 2000 og distancere sig fra de “kyniske og umenneskelige fremgangsmåder”. Det siger sig selv, at det var brochurerne, de henviste til – ikke deporteringerne.

Bidrag: Deltager i Station 2: Århus Kunstbygning, Århus med “Deportation.Class” (Deportation.Klasse), 1999. Dokumentation af mixed media kampagne, variable mål. Courtesy Kein Mensch Ist Illegal.